Thursday, May 7, 2009

Konvoi Jelajah Langkawi 1 May 09

Sorry, it took more than a week for me to write bout this trip.. al-maklumlah.. bukan sikit kerja yang perlu dilaksanakan selepas bercuti selama 5 hari berturut-turut.. hehe..

1 May 09

Aku dan akak aku siap sedia pada pukul 3 pagi untuk memulakan perjalanan ke tempat berkumpul, R&R Sg Buloh NorthBound. We reached there about half an hour later.. Lepas, breakfast, chit-chat dgn budak-budak yang aku tak pernah bersua, dan taklimat ringkas ttg perjalanan kami, kami pun memulakan perjalanan pada tepat jam 5 pagi.. Sorry, got no pictures that lovely morning as me and my sis, dua-dua tgh mamai..

kitaorang berenti kat R&R Tapah sebagai pit-stop pertama kitaorang untuk isi minyak, makan alas perut, minum, rokok dan sebagainya lah.. From there forward, aku melantik diri ku sendiri untuk jadi sebahagian dari Marshal yang ada sbb penat duduk dalam konvoi.. Haha..
To make story short, kami sampai di Highway Auto-City, Sungai Petani pada pukul 10 pagi. Yang ini mmg berenti untuk makan pagi yang ala-ala berat gitu.. haha.. Waktu ni yang agak kami amik gambar.. Tapi, malang sekali, banyak gambar akak aku.. huhu.. Nah, aku letak gambar ni dulu eh..




















Dari sini, kitaorang pun bergerak ke destinasi yang dituju, iaitu Jetty Kuala Kedah.. Kitaorang sampai sini dalam lingkungan pukul 1 tgh hari. Panas giler wa cakap lu..!! Nasib baik wa tak giler kat situ gak.. hahaha.. Letak jer motor kat pelantar, kitaorang kena jalan kaki dari situ ke jetty pulak.. ingat kan dekat, sekali dah 10 minit jalan kaki, tak sampai lagi daa...


Perjalanan diteruskan dgn menaiki ferry selama 1 jam 45 minit lebih kurang dan kami telah pun tiba di Pulau Langkawi.. Seronok gak lar dah samai sini untuk kali keberapa ntah dengan motor.. dulu motor tinggal kat Semenanjung, Yang trip ni pulak, motor pun ilut ke Langkawi jugak, lagi best kan kan.. haha.. Cuma motor sampai agak lambat, around 7.30 pm.. Sesampai jer kami di Langkawi, kami disambut oleh sekumpulan motor dari sini, LANGKAWI PIRATE BIKERS. Yang ni bukan stail Bandit eh, mereka tergolong dalam golongan professional, yang mana abg pirate ni, semua mengikut spesifikasi undang-undang dan keselamatan jalanraya.. hehe.. berceramah la pulak..

Me and my sis ditempat kan di Nadias Inn di Pantai Chenang. Maka tamat lah perjalanan untuk hari pertama..

2 May 09

Semua di kehendaki berkumpul di hadapan Awana Porto Malai pada pukul 8 pagi, untuk program Jelajah Langkawi '09. Lawatan pertama kami, Laman Padi. sayang sekali tempat ni macam tak terbela a.k.a tak diselengara dgn baik.. Kami sampai dalam pukul 10 pagi dan agak mengecewakan apabila dapat tau yang tempat tu hanya beroperasi pada pukul 12.30 PM.. huhu..




Selepas berada di sana untuk 30 minit, kami ber gerak pula ke Cable Car, Beras Terbakar, Pasir Hitam, dan yang klimaks skali, Makam Mahsuri. Di Makam Mahsuri, kami pun berenti jap xtvt untuk makan tgh hari, dan memberikan sumbangan pada golongan OKU yang berada di Pulau Langkawi...


Sebelum xtvt Jelajah Langkawi ditamatkan secara rasmi, kami singgah sebentar di Dataran Lang.. Ala, dataran yang ada patung helang kemain bagak besar tu lah..

Di situ, kitaorang di beri peluang untuk mengambil gambar kenangan bersama-sama dan selain tu, aku dapat jumpa kawan lama merangkap bekas yang terpaksa jual motor aprilia nya untuk menyambung pelajaran beliau, Mr. Ivan.

After petik-king a few gambar, me and my sis pun mula merayap gi cari cokelat.. hehe.. Yum Yum.. I like chocolate.. hehe..







At 6-7 o'clock, we had to send back our beloved bike to Dermaga, so that dapat hantar balik ke Semenanjung untuk perjalanan balik esok..


End of story for the second day..


3 May 09


Bangun pagi tu, suasana agak muram, sbb ramai yang tak nak balik, antara nya aku lah.. haha.. kitaorang breakfast, kemas baju dan segalanya, dan telah oun berada di Jetty Langkawi untuk jadual perjalanan pada pukul 12 tgh hari.. Poor unfortunate soul, we had to wait untill 2.30 pm since that from that early morning, till afternoon, hujan belum berhenti lagi, dan cuaca di tengah laut oula, ombak bergelora.. So, our ferry delay for more than 2 hours.. It was quite irritating that you have to wait for something, with nothing to eat, and nothing to do.. u know what i mean..?


We reached Jetty Kuala Kedah again t about 4 pm and everybody started to feel hungry again.. so, before we start our journey, we go makan first.. haha..



At about 5 o'clock in the evening, everybody were already on their bikes, menunggu masa untuk bergerak balik ke hala tuju masing-masing.. Kami hanya tiba di R&R Sg Buloh SouthBound pada pukul 3 pagi esok nya.. Amin..




Kesimpulan :


1: Perjalanan penuh disiplin.


2: Teratur, dan Terancang.


3: Aku happy dah lama tak ride macam ni.


4: Masing-masing pandai jaga diri.


5: Hope to have another trip like this.

hehe.. okay lah, aku pun dah tak brape ingat apa yang terjadi lagi.. so, on the way back, these are some picture to share with you'guys.. Peace to all.

Good night and Assalamualaikum.





5 comments:

  1. bob..kalau adagambar aku ko masukkan la sekali..
    aku nak simpan...camera akak ko gambar mesti cantik punya..aku punya camera salah setting la..
    from hafizz(moto vulcan800 putih)smoke in the heaven...he..he..he..senang2 call aku
    012 2577 918

    ReplyDelete
  2. Aiseh.. aku tak pasti plak ttg gambar~mu..
    Ko pass kat aku e-mail ko. aku antar sikit-sikit.. semua sekali ada dalam 300++ gambar dalam tu dan kebanyakkan, gambar akak ku lah.. Haha..

    ReplyDelete
  3. bro, brp bayaran yg dikenakan utk motor pergi-balik? ada info timing feri tak? Harap bleh share..Thanks

    -Han-

    ReplyDelete
  4. Bro TayarGolek.Com,

    Actually, perjalanan pergi balik kitaorang that day disponsor oleh Unique Nation Riders Club..

    So, to tell u the truth how much is the cost, i'm afraid i'm not sure..~

    mintak maaf banyak-banyak ye bro...~

    ReplyDelete
  5. salam bro , transport g sana naik feri , kenderaan dia ada check tak ? mean full check ke?

    ReplyDelete